Opona do roweru

Szeroka opona w rowerze typu FAT BIKE

Czy wiesz, że rower został wynaleziony w pierwszej połowie XIX wieku. Dokładna data jego wynalezienia jest jednak trudna do ustalenia, ponieważ było kilku pionierów, którzy przyczynili się do rozwoju tego środka transportu. Jednakże, najbardziej znane wynalazki związane z rowerem pochodzą z lat 1817-1818. W 1817 roku Karl Drais z Niemiec skonstruował dwukołowy pojazd z drewnianą ramą, który był napędzany za pomocą odepchnięcia nóg. Nazywał się on „maszyną na chodzenie” (niem. Laufmaschine). W 1818 roku Denis Johnson z Anglii wprowadził podobny pojazd, który nazwał „rowerkiem”. Te wczesne konstrukcje były prekursorami dzisiejszego roweru i legły u podstaw jego dalszego rozwoju.

Wracamy do meritum

W rowerach można spotkać różne rodzaje opon, zależnie od ich przeznaczenia i warunków użytkowania. Oto kilka popularnych rodzajów opon rowerowych:

  • Opony szosowe – opony przeznaczone głównie do jazdy po drogach asfaltowych. Charakteryzują się węższym profilem, gładką bieżnią i niskim oporem toczenia, co pozwala na osiąganie większych prędkości na płaskim terenie.
  • Opony gravelowe – opony przeznaczone do jazdy po utwardzonych nawierzchniach, takich jak drogi szutrowe czy leśne ścieżki. Mają bieżnię z niewielkimi wypustkami, które zapewniają lepszą przyczepność na luźnym podłożu.
  • Opony trekkingowe – to wszechstronne opony, które łączą cechy opon szosowych i grawerowych. Mogą być stosowane zarówno na drogach asfaltowych, jak i na nieutwardzonych nawierzchniach, takich jak ścieżki rowerowe czy lekko piaszczyste trasy.
  • Opony MTB (Mountain Bike) / Opony MTB są specjalnie zaprojektowane do jazdy w terenie górzystym. Mają agresywny bieżnik z głębokimi rowkami, co zapewnia lepszą przyczepność na nierównym i kamienistym podłożu.
  • Opony fat bike: To opony o niezwykle dużej szerokości, często używane do jazdy po miękkim terenie, takim jak piasek, śnieg czy błoto. Charakteryzują się niskim ciśnieniem wewnątrz opony, co pozwala na lepsze dostosowanie się do niestabilnego podłoża.

To tylko kilka przykładów rodzajów opon rowerowych. Istnieje wiele innych specjalistycznych typów opon, takich jak opony do kolarstwa górskiego (XC, Enduro, DH), opony do wyścigów szosowych, opony do jazdy po torze, opony do rowerów elektrycznych itp. Wybór odpowiedniego rodzaju opon zależy od preferowanego stylu jazdy i warunków, w jakich rower będzie użytkowany. Te powyzej pokrywają prawie 80% (dane z głowy, pareto, na wyczucie) najczęściej wykorzystywanych rodzajów opon w rowerach przeciętnych zjadaczy chleba (a węgle jak wiadomo są ważne)

Warto wiedzieć więcej

Czy słyszałeś, że:

  1. Początkowo rowery nie miały pedałów: Pierwsze modele rowerów, takie jak „maszyna na chodzenie” Karla Drais’a, nie miały pedałów. Były to jedynie dwukołowe pojazdy, na których użytkownik musiał odepchnąć się nogami od ziemi, aby poruszać się do przodu.
  2. Największa liczba rowerów na świecie: Krajem o największej liczbie rowerów na mieszkańca jest Holandia. Szacuje się, że w Holandii jest ponad 22 miliony rowerów, co oznacza, że każdy Holender posiada przeciętnie ponad jedno koło.
  3. Największa prędkość na rowerze: Rekord prędkości na rowerze został ustanowiony przez Szkota Graeme’a Obree w 1995 roku. Podczas próby na torze Obree osiągnął prędkość 217,7 km/h.
  4. Rower na Księżycu: Podczas misji Apollo 15 w 1971 roku, astronauci David Scott i James Irwin wylądowali na Księżycu. Na pokładzie statku kosmicznego mieli specjalne rowery księżycowe, tzw. Lunar Roving Vehicles (LRV), które umożliwiały im przemieszczanie się po powierzchni Księżyca.
  5. Pierwszy rower z napędem łańcuchowym: W 1885 roku John Kemp Starley z Wielkiej Brytanii wynalazł rower z napędem łańcuchowym, który nazwał „Safety Bicycle” (Bezpieczny Rower). Ten model roweru przypominał już bardziej dzisiejsze konstrukcje i odegrał kluczową rolę w rozwoju roweru jako popularnego środka transportu