Jak zmienić koło samemu jeżeli mamy uszkodzoną oponę
Zmiana koła samemu w przypadku uszkodzonej opony to ważna umiejętność każdego kierowcy. Warto opanować ten proces, aby nie tracić czasu i pieniędzy na holowanie samochodu do warsztatu.
Poniżej przedstawiamy kroki do wykonania podczas zmiany koła w swojej furze:
- Zabezpiecz auto: Przed rozpoczęciem pracy, ustaw samochód na płaskim i bezpiecznym miejscu. Wyłącz silnik, włącz hamulec ręczny i wstaw kliny pod koła, które nie są podnoszone. W przypadku awarii na drodze, najlepiej poszukać pobocza lub bezpiecznego miejsca, gdzie można przeprowadzić naprawę.
- Przygotuj narzędzia: Przed przystąpieniem do zmiany koła, przygotuj wszystkie potrzebne narzędzia. Zazwyczaj potrzebne będą klucz, klucz dynamometryczny, gałka do podnoszenia auta, wkrętak lub klinga, kliny do zabezpieczenia koła, rękawiczki robocze i latarka.
- Sprawdź czy masz pasujące koło zapasowe, dojazdówkę czy zestaw naprawczy – jeżeli to ostatnie procedura wygląda zupełnie inaczej.
- Podnieś auto: Włóż gałkę pod podkładkę na podnośniku i umieść ją pod samochodem w miejscu zalecanym przez producenta pojazdu. Podnośnik powinien być ustawiony na płaskiej i twardej powierzchni. Zastosuj gałkę do podnoszenia, aby podnieść auto powoli i stopniowo, aż koło uszkodzonego opony przestanie dotykać ziemi.
- Wykręć śruby: Za pomocą klucza odkręć śruby mocujące koło. Należy pamiętać, aby nie wykręcać ich całkowicie, tylko o około pół cala (czyli około 1,5 centymetra). Jeśli koło jest mocno przyklejone, warto potrząsnąć samochodem, aby pomóc w jego odklejeniu (można mu tez pociągnąć z laćka).
- Zdejmij koło: Gdy śruby są poluzowane, można zdjąć uszkodzone koło. Trzymaj je oburącz, aby nie spaść na ziemię. Należy uważać, aby nie zarysować felgi i nie uszkodzić zawieszenia pojazdu.
- Załóż nowe koło: Załóż nowe koło na kołnierz, a następnie przykręć śruby ręcznie, stosując je w krzyżu. Gdy śruby są już dokręcone, można użyć klucza dynamometrycznego, aby dokręcić je do zalecanej przez producenta wartości.
- Opadnięcie auta: Ostrożnie opuść auto, zwalniając gałkę, a następnie usuń podkładkę. Przykręć śruby jeszcze raz, tym razem zwiększając nacisk na klucz.
- Sprawdź ciśnienie: Po zmianie koła, należy sprawdzić po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów czy śruby się nie poluzowały.
Jeżeli zamiast koła zapasowego wozisz dojazdówkę sprawa wygląda ciut inaczej